skip to Main Content
085-4884060 info@we-employ.nl
dochter-bedrijven-onze-merken-25h   We employ  divider-25h  Re employ  divider-25h  employ groep logo DEFINITIEF
Op een of andere manier geldt dit voor ons allemaal. Afscheid nemen van iets, een omstandigheid of misschien zelfs wel van iemand. We hebben allemaal wel afscheid moeten nemen in de afgelopen tijd. Dat verbindt enerzijds, dat creëert in deze tijd een samen gevoel en tegelijkertijd is het een tijd waar de scheidslijnen aan de andere kant ook heel hard en pijnlijk zijn en/of gaan worden. Met regelingen vanuit de overheid is het afscheid nemen van werk uitgesteld. Veel van ons hebben het afscheid moeten ervaren door de gewoonte, het ritueel van de werkomgeving, te verlaten. Voor een grote groep gaat het waarschijnlijk helaas ook betekenen dat er definitief afscheid genomen moet worden van de baan, de collega’s en het bedrijf. De ontslag golf komt er onontkoombaar aan.  En als het over afscheid nemen gaat hebben we daar nog wel iets in te leren.

Goed afscheid nemen
Ongeacht wat voor een bedrijf of instelling, ongeacht de grootte en de bedrijfscultuur, afscheid nemen zou iets moeten zijn wat wij, wat alle organisaties en individuen goed willen doen. Zeker nu is het van belang. Het belang om te laten zien dat mensen in hun waarde gelaten worden. We hebben in onze cultuur de neiging, zeker in het zakelijk verkeer, om de emotionele menselijke waarde onderbelicht te laten. Al mag het fysieke schouderklopje nu even niet, breng het wel spreekwoordelijk over. Zorg ondanks de hectiek van de tijd bij afscheid voor dat gedichtje, het ophalen van die mooie herinnering, zet die prestatie nog een keer extra in het licht, creëer een omgeving van steun en saamhorigheid.
 
Je neemt geen afscheid van jezelf
Wanneer je aan iemand vraagt wat hij doet, zal 9 van de 10 reageren met een antwoord wat een ‘zijns’ gerelateerd antwoord is; Ik ben……… en dan komt de functie. Werk zit bij ons dus dieper dan we vaak denken. Het is niet iets wat stopt bij iets doen, slechts een kennis- of vaardigheidsniveau. Het geeft betekenis, inhoud en het is een rol die we vervullen. Dus het is niet zo vreemd dat wij als mens het loslaten moeilijk vinden. Je weet immers ook wat je nu hebt of doet. Waar toe je behoort. Of je je werk nu goed of niet goed doet. Het geeft die zekerheid, de invulling. Je weet niet wat er komt. Dat maakt onzeker en dan is er de neiging om vast te houden. Het respect naar onszelf en naar elkaar moeten we met zorg blijven dragen. Zeker ook wanneer we door een externe omstandigheid afscheid moeten nemen.
 
Tips om het afscheid nemen van je werk minder zwaar te maken:Blijf niet staan bij wat was, probeer het ook te zien als een kans, als ruimte, overweeg om iets te laten ontkiemen. Kijk naar wat je geleerd hebt en neem dat mee, kijk of je dat uit kunt bouwen. Je hebt altijd wel iets geleerd wanneer je iets een tijd lang hebt gedaan. Gun jezelf tijd om terug te kijken en na te denken over jouw groeiproces. Wat kun je meenemen naar de volgende klus die op je wacht?  Als we in ons werkende leven afscheid van elkaar nemen ziet het beeld er in deze tijd vaak grimmiger uit. Zeker in tijden van recessie, is afscheid nemen vaak een noodzakelijk kwaad. En afscheid hoeft niet altijd meteen het vertrek bij een bedrijf te zijn. Het kan ook afscheid van een plek zijn, bijvoorbeeld in het kader van het nieuwe werken of van een positie, gewoonten of werkwijze. Zoek steun, de broodnodige steunende arm, het schouderklopje en niet te vergeten het begrip. Dat kan zijn met en bij lotgenoten. Zorg wel dat je de positieve ‘vibe’ ook op blijft zoeken. Kijk naar mensen die je voorgingen, die door het dal en weer terug op de loopbaan koers kwamen.Zorg gezamenlijk voor een goede afsluiting. Dat biedt ook de mogelijkheid voor een ieder om opnieuw te starten. Zonder closures geen nieuw begin. Het geeft de broodnodige lucht aan alle betrokkenen, niet alleen hen die het direct treft.  Zeker nu in deze bijzondere tijd waar werk en privé wat in elkaar zijn geschoven, zijn de relaties met collega’s, ondergeschikten of leidinggevenden mogelijk ook veranderd/aangepast. Denk gezamenlijk dus aan de passende manier van afscheid nemen. Een niet te onderschatten groep zijn de klanten. Met klanten is het contact vaak persoonlijk. Hoe beter medewerkers de kans hebben om waardig afscheid te nemen, hoe beter dit ook de klantbeleving zal zijn. Voor het individu wat afscheid moet nemen is het een netwerk opportunity met mogelijke nieuwe kansen in de toekomst.
Werken is iets wat je ook samen doet, zoals zoveel dingen in het leven, ook afscheid nemen!
 
Leestips: 
De kwaliteit van een relatie laat zich zien bij het afscheid ervan
Coronatijd en carrierepad kansen en uitdagingen
Hoe lang moet jij nog
De strijd tussen zoeken en vinden
Hoe wordt een baanzoeker een baanvinder de vijf as
Sollicitatiebrief als breekijzer solliciteer minder voor die baan
Versla de robot hoe komt jouw cv in mensenhanden
Back To Top